info@tamico.ir

۰۲۱-۴۶۸۵۲۱۸۳ , ۰۹۰۱۶۵۶۵۱۱۸

info@tamico.ir

۰۹۰۱۶۵۶۵۱۱۸

آدرس

تهران، شهر قدس

ایمیل

info@tamico.ir

تلفن تماس​

021-46852183

ایمیل

info@tamico.ir

تلفن تماس​

۰۹۰۱۶۵۶۵۱۱۸

لغت نامه ربات های صنعتی

لغت نامه ربات های صنعتی

لغت نامه ربات های صنعتی

در این مقاله پرکاربردترین لغت های به کار گرفته شده در حوزه ربات های صنعتی تعریف می شوند و به نوعی لغت نامه برای ربات های صنعتی یا واژه نامه رباتیک خواهیم داشت.

ابزار یا تول (Tool): اصطلاحی است که برای تعریف دستگاه یا ابزار کار نصب شده در انتهای بازوی ربات استفاده می‌شود، مانند دست، گریپر، مشعل جوشکاری، پیچ گوشتی و غیره.

پایه یا بیس (base) ربات: سکوی پایداری که بازوی ربات صنعتی به آن متصل شده است.

تیچ پندنت (Teach pendant): یک جعبه کنترل دستی که توسط یک اپراتور برای هدایت یک ربات از راه دور در میان حرکات وظایفش استفاده می شود. حرکات توسط سیستم کنترل ربات برای پخش در آینده ضبط می شود.

درجه آزادی: اینکه تا چه اندازه یک ربات می تواند خودش را حرکت دهد؛ بر حسب مختصات دکارتی (x، y، و z) و حرکات زاویه ای (رول roll، پیچ pitch، یاو yaw) بیان می‌شود.

ربات صنعتی: یک بازوی مکانیکی با قابلیت کنترل خودکار، برنامه‌ریزی و چندکاره برای استفاده در اتوماسیون صنعتی است که دارای 3 یا تعداد بیشتری محور قابل برنامه ریزی می‌باشد و ممکن است دارای محل استقرار ثابت و یا سیار (mobile) باشد.

سرو موتور (Servo): سروو، موتوری است که به جای حرکت مداوم به سمت و موقعیت تنظیم شده تحت فرمان حرکت می‌کند و آن را حفظ می‌کند.

عملگر یا اکچوایتور (Actuator): به دستگاهی اشاره دارد که برای حرکت و کنترل ربات استفاده می شود. این دستگاه ممکن است شامل موتورها، سروموتورها و یا سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک باشد.

فضای کاری ربات (Workspace – Work Envelope): به فضایی اشاره دارد که ربات در آن قادر به حرکت است. این فضا ممکن است محدود به یک صفحه باشد و یا حجمی بزرگتر را شامل شود. برای انجام کارهای مختلف، ربات نیاز به فضای کاری مناسب دارد.

فضای کاری ربات کوکا KR210
فضای کاری یک ربات نمونه از شرکت کوکا – KR210

کنترل کننده ربات: کنترل کننده ربات معمولاً نوعی رایانه است که برای ذخیره داده ها (هم ربات و هم محیط کار) و ذخیره و اجرای برنامه هایی که موجب حرکت ربات می‌شود استفاده می‌شود. سیستم کنترل کننده شامل برنامه ها، داده ها، الگوریتم ها، تجزیه و تحلیل منطقی و سایر فعالیت های پردازشی می باشد که ربات را قادر به حرکت می سازد.

محور (Axis): جهتی که برای تعیین حرکت ربات در حالت خطی یا چرخشی استفاده می‌شود. (ISO 8373)

نقطه مرکزی ابزار (Tool Center point – TCP): مبداء سیستم مختصات ابزار.

بخشی از مراجع مورد استفاده : ویکی پدیا و وب سایت شرکت رباتیک موتومان

شرکت تامیکو

در این مقاله لغت نامه ربات صنعتی ارائه شد. برای دریافت مشاوره در خصوص انتخاب و خرید ربات های نو و دست دوم و یا دریافت آموزش های تخصصی برنامه نویسی ربات های صنعتی با کارشناسان شرکت تامیکو در تماس باشید.

به علاوه، برای مطالعه بیشتر در خصوص نحوه انتخاب ربات های صنعتی و انواع آن ها می توانید به مقاله زیر مراجعه فرمائید:

ربات صنعتی – راهنمای کامل

در صورتی که لغات دیگری مد نظر شماست که در این واژه نامه نیامده است، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات پیشنهاد بفرمائید تا به لغت نامه اضافه شود.

اشتراک گذاری مقاله

نظرات خود را ارسال کنید

1 نظر

  • با درود و احترام
    شما آموزش ربات کوکا پالتایزر رو نیز انجام می دهید..؟
    هزینه اش چقدره..؟
    سپاس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.